Készült: 2011. december 16. péntek
Mindenkinek ajánlja a téli D-vitamin-pótlást a szakértő

Az [origo] által megkérdezett szakértő szerint az egészséges embereknek is ajánlott ősztől kora tavaszig D-vitamint fogyasztani tabletta vagy cseppek formájában, táplálékkal ugyanis szinte lehetetlen az ajánlott napi mennyiséget bevinni a szervezetbe. Mivel a vitamin zsírban oldódik, a szervezet képes raktározni, így az sem káros, ha valaki többnapi adagot összevon, és egyszerre, egy adagban fogyasztja el.
 
A halak D vitaminforrások Halolaj D vitamin tartalma
 

Napfény hiányában pedig marad a táplálék általi D-vitamin-bevitel,
illetve a célzott vitaminpótlás tabletta vagy cseppek formájában. 

Télen a napsütéses órák számának csökkenésével visszaesik a szervezet D-vitamin-előállítása, pedig növeli a fertőzésekkel szembeni ellenálló képességet. "Míg arra nézve nincs tudományos bizonyíték, hogy a bőséges C-vitamin-bevitel megakadályozza az influenzafertőzést, a D-vitaminról igazolták, hogy segít a fertőzések megelőzésében" - mondja dr. Lakatos Péter, a Semmelweis Egyetem I. Számú Belgyógyászati Klinika endokrinológusa.

Nehéz táplálékkal elegendő D-vitamint felvenni

 

A D-vitamin-raktárakat a legkönnyebben napozással tölthetjük fel, itthon azonban októbertől márciusig nem áll rendelkezésre elegendő napfény. "Bár ma szép napos időnk van, ez a napsugárzás nem megfelelő a D-vitamin képződéséhez. Ennek bizonyítéka, hogy még ha valaki órákra fekszik is ki a decemberi napra, akkor sem ég meg" - mondja dr. Lakatos.
 

A napfény D vitamin feltöltő hatása Napfény hiányában pedig marad a táplálék általi D-vitamin-bevitel, illetve a célzott vitaminpótlás tabletta vagy cseppek formájában. Bár a hivatalos magyar ajánlások egyelőre nem követik a nemzetközi új ajánlásokat, Lakatos szerint egy felnőtt, egészséges, nem D-vitamin-hiányos embernek napi 800-1000 nemzetközi egység D-vitamin javasolt.

Amennyiben valaki a nyári időszakban keveset tartózkodott a napon, azaz D-vitamin-raktárát nem töltötte fel, átmenetileg 1000 egységnél is nagyobb mennyiségű vitaminra lehet szüksége.


Az élelmiszerek közül elsősorban a tengeri halakban, a tojásban, a májban és a halolajban található D-vitamin. 100 gramm párolt lazac 360 egység, 100 gramm makréla 345, 100 gramm angolna 200, 100 gramm olajos tonhal 235, 50 gramm olajos szardínia pedig 250 egység D-vitamint tartalmaz. Egy átlagos tojásban 20 egység található, 100 gramm marhamájban 15 egység, egy nagy kanál (15 ml) csukamájolajban pedig 1360 egység D-vitamin van.

A tejet, tejtermékeket szintén gyakran sorolják a D-vitaminban gazdag élelmiszerek közé, de ez tévedés. "Egy liter tejben csak körülbelül 30 egységnek megfelelő D-vitamin található, ez messze elmarad a javasolt napi 800 egységtől. Az USA-ban, ahol a tejeket D-vitaminnal dúsítják, valóban fedezhető tejből is a D-vitamin-szükséglet. Nálunk viszont egyelőre csak a D-vitaminnal dúsított joghurtok, illetve margarinok kezdenek terjedni" - mondja Lakatos.

"Mivel a magyarok kevés tengeri halat fogyasztanak, marad a vitaminkészítmény, de multivitaminok helyett ajánlott inkább receptköteles D-vitamin-tablettát vagy cseppet fogyasztani a téli időszakban. Mivel a D-vitamin zsírban oldódik, a szervezet tárolja, így az sem káros, ha valaki többnapi adagot összevon, és egyszerre, egy adagban fogyasztja el" - mondja az endokrinológus.

A szolárium is segíthet, de csak módjával ajánlott


"Sokakban él az a tévhit, hogy a télen napfény hiányában nélkülözött D-vitamin rendszeres szoláriumhasználattal pótolható, de ez nagy veszélyt rejt magában, hiszen az UV sugarak elősegítik a bőrdaganatok kialakulását" - olvasható a Magyar Dermatológiai Társulat legfrissebb sajtóközleményében. "A szoláriumok közül csak a legmodernebb csövekkel rendelkezők képesek a D-vitamin-pótlásra, az elavultabbak kifejezetten károsak. Azonban a heti egy szoláriumozást is ajánlott lenne kiegészíteni vitaminnal" - mondja Lakatos. Korábban a D-vitamint csak a csontok egészségével hozták kapcsolatba, az elmúlt évtizedben azonban fény derült arra, hogy a szervezet szinte valamennyi életfontosságú folyamatában szerepet játszik. Ismertté vált többek között, hogy a vitamin hiánya növeli a vastagbél, az emlő, a petefészek és a prosztata daganatainak gyakoriságát. Szerepe van az idegrendszer egészséges működésében, és hiánya növeli a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát is. A 2-es típusú cukorbetegségben szenvedőknél megfelelő D-vitamin-szint mellett csökkenthető a diabétesz kezelésére szolgáló gyógyszerek adagja. A teljes cikk itt olvasható: http://www.origo.hu/egeszseg/20111207-most-kell-igazan-a-dvitaminbevitelre-figyelni.html


Forrás: [origo] egészség