Készült: 2011. július 04. hétfő
Most van a vitaminbomba ribizli szezonja

Június, július a ribizli szezonja. Három legismertebb fajtája a piros, a fekete és a fehér ribizli. A piros a legelterjedtebb, a feketét kevesebben fogyasztják, pedig tápanyagtartalom és élettani hatás szempontból a legértékesebb, a fehér pedig a legkevésbé ismert.


Ribizli Ribizli

A fekete ribizli "vitaminbomba".
Legfőbb értéke rendkívül magas C-vitamin-tartalma. 

Az egészséges táplálkozás egyik közismert alapelve, hogy minden nap, 3-4 étkezésre elosztva, fogyasszunk 50-70 dkg friss, nyers gyümölcsöt, és évszaktól függően több fajtát együnk. A hazai friss, lédús gyümölcsök többségének viszonylag rövid az érési ideje, ezért lehetőleg minden nap együnk belőlük. Vitamin-, ásványianyag- és egyéb tápanyag-tartalmuk fajtánként is eltérő, ezért egészségvédő tulajdonságukban is nagy különbségek lehetnek.

A piros és a fehér ribizli tápanyagaiban megegyezik


Vadon termő fajtája is van, de kerti bokorként ismertebb. A fürtöket egyben kell leszüretelni, akkor a szemek nem esnek le a kocsányról, nem sérülnek. Sokan csak azért nem fogyasztanak belőle rendszeresen, mert vékony, fürtös szárairól a kis bogyók leszedése macerás, a termés magja pedig viszonylag nagy a gyümölcshúshoz képest.

Pedig érdemes lenne minél többet fogyasztani belőle, mert kiemelkedően sok vitamin van benne: legtöbb a C-vitaminból (60 mg/100g), ezt követik a B-vitamin-csoport tagjai és az E-vitamin, kisebb mennyiségben pedig A-vitamint és karotint is tartalmaz. Az ásványi anyagok közül kiemelkedően sok káliumot tartalmaz (216 mg/100g), továbbá nátrium, kalcium, foszfor, magnézium és vas is található benne.

Energiatartalma (45kcal/100g) és fehérjetartalma (0,9g/100g) alacsony, zsírtartalma pedig elhanyagolható. Száz gramm piros ribizliben 9,5g szénhidrát található, így fogyókúrázók és cukorbetegek is fogyaszthatják, naponta körülbelül tíz dkg ajánlott számukra.

A gyümölcsnek magas az élelmirost-tartalma is, savanykás ízét pedig a benne lévő citrom-, alma-, oxál- és egyéb savak adják.

A fehér ribizli valamivel édesebb, mint piros társa, tápanyagtartalma és élettani hatása azonban megegyezik a piroséval.

A ribizli megakadályozza a daganatok kialakulását


A piros ribizli rosttartalma, amely legfőképpen a vízben nem oldódó pektinből áll, segíti a salakanyagok kiürülését a szervezetből. Antioxidáns vegyületei miatt tumorellenes hatású gyümölcsként tartják számon.

A gyümölcs szerepet játszik az egészséges bőr fenntartásában is, segíti a gyulladásos betegségek gyógyulását. Kozmetikumként a ribizliolaj táplálja a száraz, érzékeny bőrt.

A fekete ribizli igazi vitaminbomba


A fekete ribizli fürtjei kisebbek és lazábbak, mint piros társáé. A gyümölcshústól nehéz, szinte lehetetlen elválasztani a magot, jobb egyben megenni. Lekvár, dzsem készítésekor sem érdemes a magokkal törődni, csak akkor szükséges átpasszírozni a gyümölcsöt, ha valaki olyan betegségben szenved, hogy kerülnie kell az apró magvas gyümölcsöket. Aki a fekete ribizlit nem eheti meg egyben, annak érdemes a levét kinyomni és vízzel hígítva meginni. Bár így veszít a tápanyagaiból, kiemelkedő élettani hatása még így is érvényesül.

A fekete ribizli "vitaminbomba". Legfőbb értéke rendkívül magas C-vitamin-tartalma (180mg/100g). Ezentúl magas a B1-, B2-, niacin- és folsavtartalma is, továbbá, bár kisebb mennyiségben, de tartalmaz A-vitamint, karotint és E-vitamint is. Az ásványi anyagok közül vasat, magnéziumot, szelént, foszfort, kalciumot, káliumot és rezet tartalmaz.

Energiatartalma (37kcal/100g) kisebb, mint a piros ribizlié, fehérjetartalma (1,3g/100g) viszont kicsit több. Zsírtartalma elhanyagolható. Szénhidrát 7g/100g van benne (főleg gyümölcscukor), fogyókúrázók és cukorbetegek naponta körülbelül tizenöt dkg-nyit fogyaszthatnak belőle. Élelmi rostból és vízből ugyanannyi van benne, mint a piros ribizliben. Kellemes ízét változatos savtartalma adja, a legtöbb citromsavból van benne. A teljes cikk itt olvasható:  http://www.origo.hu/egeszseg/20110629-piros-feher-fekete-a-ribizlik-osszevetese-tapanyagok-elettani-hatas.html

Forrás: [origo] egészség