• A fizioterápia a természetes gyógymódok összességét jelenti, a természet energiáit (kémiai, mechanikai, elektromos, mágneses) használja fel gyógyításra.
  • A magyarországi fürdők közül harmadikként a harkányi fürdőt szeretnénk bemutatni a honlapunkat olvasóknak.
  • Negyedikként a mezőkövesdi Zsóry Gyógy- és Strandfürdő jellegzetes „illatú” kénes termálvízét mutatjuk be.
  • Jobb gyógyulási és túlélési esélyei vannak a rendszeresen mozgó, egészséges testsúllyal élő prosztatarákos férfiaknak.
  • Illúzió vagy valóság? Varázsoljon 3D TENS útmutatót! Az izom- és idegingerlő berendezések felhasználóinak és a technológiai újdonságok iránt érdeklődőknek szeretnénk kedveskedni Kerekes Márton munkájával: a TENSEL névre hallgató alkalmazással.
  • Egyesületünk ebben az évben is több szakmai programot szervez. Kérjük, ha lehetősége van, támogassa adója 1%-ával egyesületünk működését, köszönjük. Részletekért kattintson!
Készült: 2011. június 02. csütörtök
Adjunk egy esélyt a mángoldnak!

A piacokon már megjelent a mángold. Érdemes kísérletezni vele, mert tápanyagban gazdag, védi a szemet és csökkenti a daganatos betegségek kockázatát. A spenóthoz hasonlóan főzelékként, tésztákhoz is fogyaszthatjuk.

mángold mángold


A konyhakertekben május végétől szeptemberig szedhető

Mi is a mángold


A mángoldot római káposztának és leveles répának is nevezik. Bár a cukorrépa rokona, nem gyökerét, hanem húsos, megvastagodott levélnyelét és levelét fogyasztjuk. Levele a spenótot helyettesítheti (de intenzívebb ízű), levélnyelének felhasználása pedig a spárgához hasonló.

A konyhakertekben május végétől szeptemberig szedhető. A levél- vagy metélőmángoldnak több fajtája is létezik, amelyek a levelek méretében és színében (a halványabb zöldtől a sötétzöldig terjedhet) térhetnek el. A bordás- vagy szármángoldnak a levélnyele piros, de létezik fehér és sárga változata is.

Fogyókúrázók is fogyaszthatják


A rebarbarához hasonlóan a mángold energiatartalma is alacsony (19kcal/100g), víztartalma közel 93 százalék. Zsír elhanyagolható mennyiségben van benne, fehérjetartalma pedig, bár alacsony (1,8-2,1g/100g), de értékes, a szervezet számára nélkülözhetetlen aminosavakból áll.

Szénhidráttartalma sem nagy (3,7g/100g), így fogyókúrázók és cukorbetegek is betervezhetik étrendjükbe. Magas élelmirost-tartalmának (3,3g/100g) legnagyobb része vízben nem oldódó pektin. Szerves savai (oxálsav, almasav, citromsav) élénkítő hatásúak.

Védi a szemet, csökkenti az emésztőszervi daganatok kialakulásának kockázatát


A vitaminok közül nagy mennyiségű K-vitamin és béta-karotin van benne, és kiemelkedő mennyiségben tartalmazza a B-vitamin csoport tagjait, például, B1-, B2-, B6-vitamint, niacint és folsavat. Említésre méltó még C- és A-vitamin-tartalma. Ásványi anyagokban is gazdag, kiemelkedő kalcium-, kálium-, magnézium-, vas-, foszfor-, nátrium-, cink-, réz- és szelénforrás.

A betegségmegelőző hatású flavonoidvegyületek közül lutein és zeaxanthin található a mángoldban. Tápanyagainak köszönhetően a zöldség erősíti az immunrendszert, csökkenti a tüdő- és emésztőszervi daganatos betegségek kialakulásának kockázatát, valamint védi a szervezetet a káros szabadgyökök felhalmozódásától. A lutein és a zeaxanthin az A-vitaminnal együtt segítik a szem egészségének megőrzését is.

Főzelékként, krémlevesként, rakott tésztaként is elkészíthetjük


Figyeljünk rá, hogy a zöldségből mindig csak annyit vásároljunk, amennyit felhasználunk. Hűtőszekrényben ugyanis csak rövid ideig tárolható, nedves konyharuhába csomagolva azonban egy-két nappal kitolhatjuk felhasználhatóságát. (A fagyasztást viszont jól tűri: a leveleket és a feldarabolt szárakat három percig főzzük forrásban lévő vízben (vagyis blansírozzuk), majd jól lecsepegtetve, nylonzacskókba adagolva tegyük el a téli hónapokra.)

Ügyeljünk rá, hogy a levelek és a szárak épek, élénk színűek legyenek, a zöldség állaga pedig kemény legyen. Levelének vastag erezetét érdemes kivágni, mert ez a része lassabban puhul meg. A mángold levélnyeléből és leveléből is készíthető saláta, főzelék, krémleves, omlett, rakott tészta vagy fasírt.

Legjobb fűszere a fokhagyma. Főzelékként a spenóthoz hasonlóan érdemes megfőzni. Nyeléből pedig a rebarbarához, és a spárgához hasonló ételek készíthetők.

Tápanyagtartalom források: Rodler Imre Kalória- és tápanyagtáblázat Medicina Könyvkiadó Zrt. Budapest, 2008 USDA (Az Egyesült Államok Mezőgazdasági Minisztériuma)

Forrás: [origo] egészség


Az eredeti cikk itt olvasható:  
http://www.origo.hu/egeszseg/20110523-a-mangold-tapanyagai-csokkenti-a-rakos-betegsegek-kockazatat.html

További érdekes cikkek a mángoldról:


mángold >>A régi kertek lakója a mángold. A mángold (beta vulgaris)ma sok embernek ismeretlenül hangzik, pedig valaha a kertek megbecsült tagja volt, ez a vitaminban gazdag különleges zöldség növény. Ma egyre többen fedezik fel újra a régi fajtákat, így a mángold termesztése is egyre több hobbi kertészt vonz! 
A teljes cikk itt olvasható:  http://www.kertvarazsmagazin.hu

>>Szalonnás mángold hallal recept. A mángold egy nagy, leveles zöldségféle, amely elkészítése leginkább a spenótéhoz hasonlít. Ebben a receptben grillezett hal mellé kínáljuk könnyű köretként.
A teljes cikk itt olvasható:  http://www.ritakonyhaja.hu

mángold  >>Kávéházi piknik – Mángoldos köfte. Hagyományos pikniken elég régen voltam, legalábbis otthonról nem szoktunk úgy elindulni, hogy akkor mi piknikezni megyünk. Sokkal inkább kirándulni, és persze majd eszünk is valahol, de ilyenkor inkább a menésen van a hangsúly, és közben bármi jól esik. A teljes cikk itt olvasható:  http://egigeropaszuly.blogspot.com

>>Feljegyzések a konyhából - mángold. A meleg megtette a hatását, elkezdett minden veszettül nőni a kölcsönkertben. Végre lesz cukkini is, sárga, zöld, csíkos. A mángold is óriásit nőtt csak a két-három meleg nap alatt, folyamatosan lehet szedni belőle. A teljes cikk itt olvasható:  http://makkakonyhaja.wordpress.com