• Egyesületünk ebben az évben is több szakmai programot szervez. Kérjük, ha lehetősége van, támogassa adója 1%-ával egyesületünk működését, köszönjük. Részletekért kattintson!
  • A fizioterápia a természetes gyógymódok összességét jelenti, a természet energiáit (kémiai, mechanikai, elektromos, mágneses) használja fel gyógyításra.
  • A magyarországi fürdők közül harmadikként a harkányi fürdőt szeretnénk bemutatni a honlapunkat olvasóknak.
  • Negyedikként a mezőkövesdi Zsóry Gyógy- és Strandfürdő jellegzetes „illatú” kénes termálvízét mutatjuk be.
  • Jobb gyógyulási és túlélési esélyei vannak a rendszeresen mozgó, egészséges testsúllyal élő prosztatarákos férfiaknak.
  • Illúzió vagy valóság? Varázsoljon 3D TENS útmutatót! Az izom- és idegingerlő berendezések felhasználóinak és a technológiai újdonságok iránt érdeklődőknek szeretnénk kedveskedni Kerekes Márton munkájával: a TENSEL névre hallgató alkalmazással.
Készült: 2011. november 10. csütörtök
Az egész napot meghatározza, hogy milyen volt a reggeli

Reggeli nélkül indítani a napot, olyan, mint üzemanyag nélkül autóba ülni. A felmérések szerint azonban nem csak a felnőttek, a magyar gyerekek fele sem reggelizik. Pedig a szakemberek szerint ez a legfontosabb főétkezés, amelynek az energiabevitel 20 százalékát kellene adnia. 

"A reggelizéssel kapcsolatos első számú szabály, hogy váljon a napi rutin részévé. A reggeli étkezés elhagyása ugyanis kiemelt kockázati tényezője a gyermekkori elhízásnak. Ezen túlmenően, azok a tanulók, akik nem reggeliznek, rosszabban teljesítenek az iskolában, gyengébb a memóriájuk és gyakran agresszívek. A reggeli étkezés adja meg azt a kezdő "energialöketet", amely az olyan megpróbáltatások közepette, mint a stressz, a rohanás vagy a fizikai munka, elengedhetetlen" - mondja Zentai Andrea, az Országos Élelmezési- és Táplálkozástudományi Intézet (OÉTI) osztályvezetője, dietetikusa.

Egészséges reggeli Egészséges reggeli
 
 Ideális esetben a reggeli biztosítja a napi szükséges
energiabevitel 20 százalékát


A szakember szerint naponta ötször javasolt étkezni, és ezen belül a reggelinek kiemelt a jelentősége. A rendszeres reggelizés ugyanis csökkenti az elhízás veszélyét, segít koncentrálni, ellenállóbbá teszi a szervezetet a betegségekkel szemben, gyermekek esetében pedig hozzájárul a megfelelő növekedéshez. Ideális esetben a reggeli biztosítja a napi szükséges energiabevitel 20 százalékát.

"A három főétkezés: a reggeli, az ebéd és a vacsora fontossága ebben a sorrendben csökken. Ha valaki kevesebbet vacsorázik, az nem probléma, de a reggeli kihagyása például egy fizikai munkát végző ember esetében ájulással, rosszulléttel is végződhet. A vércukorszint ugyanis reggeli nélkül, vagy nem megfelelő energiatartalmú reggeli fogyasztása mellett könnyen leeshet" - mondja Duli Viktória, a Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége (MDOSZ) dietetikusa.

A reggeli étkezés pótolja az éjszakai energiabevitelt-kiesést. Sokan úgy vélik, hogy ez felesleges, mivel alvás közben nem égetünk kalóriát. Ez azonban koránt sincs így: éjszaka ugyanúgy dobog a szív, működik az emésztőrendszer, mozgolódunk az ágyban.

Bőséges folyadék- és fehérjebevitelre van szükség reggel


Hogy visszaadjuk a szervezetnek a nyolc-tíz órás energiabevitel-kiesést, reggelizni kell, és az sem mindegy, hogy mit. Zentai Andrea szerint fontos, hogy a reggeli mindig tartalmazzon állati fehérjét, ami származhat tejtermékből, tojásból is, nem csak húsból. Ideális reggeli lehet például egy frissítő túrókrém teljes kiőrlésű pékáruval, vagy egy natúr joghurt zabpehellyel, melyet ajánlott kiegészíteni nyers zöldséggel, gyümölccsel, és természetesen különösen fontos, a bőséges folyadékfogyasztás.

Duli Viktória szerint olyan italt érdemes fogyasztani reggel, amely nem tartalmaz hozzáadott cukrot: a legjobb a víz vagy a tej. Gyermekek esetében kerülendő a kakaó, a cukros tea vagy a karamellás tej: a gyermekkori rutin ugyanis könnyen rossz szokássá válik, és bár a kisgyermekek még lemozogják a hozzáadott cukorként felvett plusz energiát, egy irodában dolgozó felnőttnél a plusz energia nem hasznosul, ami könnyen elhízáshoz vezethet.

A gyümölcslé, cukros tea fogyasztása csak speciális esetekben ajánlott, például meghűléses betegség miatti étvágytalanság esetén, vagy a terhesség kezdetén, a rosszullétek enyhítésére. Ilyenkor, annak ellenére, hogy nem kívánjuk az ételt, a szervezetnek ugyanúgy szüksége van az energiára, amelyet ily módon pótolhatunk.

A magyar gyerekek fele nem reggelizik


Nem elég azonban, ha a reggeli szerepel a napi étkezések között, arra is figyelni kell, hogy ki mit és mennyit eszik reggelire. Duli Viktória szerint az, hogy a különböző korosztályok számára mi az ideális reggeli, alapjaiban hasonló, mennyiségileg viszont eltérő.

Az általános reggeli egy szelet teljes kiőrlésű kenyér margarinnal és friss zöldséggel. Fontos, hogy a zöldség ne csak egy szelet paprika, vagy egy negyed paradicsom legyen. Egy reggeli alkalmával legalább egy egész paradicsom vagy paprika fogyasztása az ideális. Gyermekek számára optimális, rostokban, kalciumban és vitaminokban gazdag és gyorsan el is készíthető reggeli a zabpehely natúr joghurttal és gyümölccsel.

Az OÉTI 2010-es Startolj reggelivel! iskolareggeli programjának keretében elvégzett felmérés adatai szerint a magyar gyermekek 45 százaléka egyáltalán nem reggelizik. A gyerekek közel fele reggeli nélkül érkezik meg az iskolába, óvodába, amit az intézményeknek ajánlott lenne szem előtt tartania, és olyan ételt adni tízóraira, amely pótolja a reggelit is. Az OÉTI ajánlása szerint, amennyiben lehetőség van rá, érdemes lenne bevezetni az első óra előtt vagy után elfogyasztható iskolareggelit, vagy az iskolatej- és a zöldség-, gyümölcsprogramokat teljes őrlésű gabonával kiegészíteni, így biztosítva, hogy legkésőbb a második óra kezdetéig táplálékhoz jussanak a gyermekek. A teljes cikk itt olvasható: http://www.origo.hu/egeszseg/20111107-a-reggeli-a-legfontosabb-a-foetkezes.html


Forrás: [origo] egészség