Készült: 2010. szeptember 19. vasárnap
Semmi nem tart örökké! - jó, ha tudjukViszonylag ritkán írok általános biznisz témában, de ez most nagyon kikívánkozik belőlem. Nincs apropó, és nem lesz csattanó. Csak egyszerűen megfogalmazódott bennem a nyári szünet alatt.
Az egyszemélyes és a kis létszámú vállalkozások esetében sokszor elérkezik az elégedettség pillanata, és beáll az egyensúlyi állapot. Ez az a helyzet, amikor már hosszabb ideje kiszámíthatóan és stabilan jön a bevétel, megvan a kialakult termék-, szolgáltatás portfolió, megvannak a fix ügyfelek és a fix beszállítók.
Ebben a helyzetben hajlamos az ember - a cégvezető - azt hinni, hogy ez az idilli állapot az idők végezetéig tart. Ilyenkor rendszerint lelassul (vagy teljesen megszűnik) az innováció. Megáll a termékfejlesztés, megáll az új ügyfélszerzési csatornák felkutatása.
A tipikus kérdés az egyensúlyi állapotban: Ugyan, mi történhetne?
A rengeteg verzió közül íme néhány:
Megváltozott igények,
- tudomásul kell venni, hogy a fogyasztói szokások változnak,
- lehet, hogy egy szolgáltatás vagy termék pontosan olyan tökéletes, mint 2 évvel ezelőtt, de…már nem elég jó az ügymenet,
- lehet, hogy 2 éve egy adott termék megvásárlása előtt még a vásárlók 99%-a hosszasan gondolkodott, de mára ugyan az a termék impulzustermékké vált. Ennek következtében egészen másképp kell az értékesítést kivitelezni. …már nem elég hatékonyak az ügyfélszerzési eszközök,
- az a forrás, ami 2 éve ontotta az ügyfeleket, mára kiapadhatott, de ez egyáltalán nem jelenti azt, hogy máshol már nincsenek lehetőségek.
Csökkenő érdeklődés,
- számtalan példa van arra, hogy egy-egy termék vagy szolgáltatás iránti érdeklődés jelentősen csökken,
- ha nincs folyamatos innováció, ha nincs termékfejlesztés, akkor nem lehet pótolni a csökkenő érdeklődés miatt kiesett bevételeket,
- meglehet, hogy néhány év alatt teljesen kicserélődik egy termékportfolió.
Elpártoló kulcsügyfelek,
- gyakori probléma, hogy a kevés ügyféllel dolgozó cégek esetén hatalmas kiesést jelent egy-egy ügyfél elvesztése,
- sokszor nyilvánvaló előjelei vannak a szakításnak, de az egyensúlyi állapotban ezekre nem igen figyel az ember.
Feltörekvő konkurencia,
- az újonnan induló vállalkozások nagy fegyvere a kezdeti lendület és a lelkesedés.
- a motivált konkurencia teret és ügyfeleket követel magának,
- ha valaki későn kapcsol, akkor annak súlyos ára van,
- sokkal könnyebb a konkurenciával szemben az előnyt megtartani, mint akkor elkezdeni pedálozni, amikor maguk mögé utasítottak.
Változó beszerzési feltételek
- nem ritka, hogy a beszállítók vagy kulcspartnerek módosítanak az együttműködési feltételeken,
- a teljes függés ebben az esetben is nagy problémát jelenthet.
Mit kell (lehet) tenni? Nem vagyok vállalkozásfejlesztési tanácsadó, ezért az alábbiak kizárólag a saját véleményemet tükrözik.
Profilváltás
- meggyőződésem, hogy teljes odaadással ugyan azt nem lehet hosszú évekig vagy évtizedekig csinálni,
- nekem szükségem van az új kihívásokra, és egy teljesen új biznisz ennek pontosan megfelel.
Csoportosulás
- szerintem nagyon ritka az olyan ember, aki magányos farkasként képes a folyamatos fejlődésre,
- egy jó csapat szellemi erőforrásai nem összeadódnak, hanem összeszorzódnak.
Új ismeretek, új impulzusok
- szükség van új, friss impulzusokra, amik lendületbe hoznak.
- ehhez elengedhetetlenek tartom a folyamatos fejlődést, képzést, tanulást.
Forrás: www.webforgalom.hu